
Veelgestelde vragen
Nee, de Autoprop wordt volledig geassembleerd en gevet geleverd, klaar voor gebruik. Montage is een kwestie van enkele schroefjes en moeren aandraaien. Hier vindt u heldere videos met uitleg.
De bladen van de Autoprop zijn gekromd en moeten bij het schakelen van vooruit naar achteruit volledig kunnen omdraaien. Daar is relatief veel ruimte voor en achter de schroef voor nodig, zoals in deze foto te zien is:
Uit deze foto blijkt dat een behoorlijk groot schroefraam nodig is om een Autoprop te kunnen plaatsen.
De beste setup is die met een saildrive of een schroefas met uithouder (schroefraam 1). Schroefraam 3 biedt ook goede mogelijkheden, maar schroefraam 2 biedt bijna nooit de benodigde ruimte.
Idealiter wordt overigens eerst naar de beschikbare ruimte in het schroefraam gekeken en op basis daarvan de aandrijflijn van motor en keerkoppeling bepaald. De realiteit is echter vaak anders en wordt eerst een motor gekozen en geplaatst en pas dan gekeken of daar ook een schroef bij past. Helaas komt het dan voor dat er bij de gekozen motorisering geen werkbare schroef leverbaar is, geen Autoprop, maar ook geen andere schroef.
In principe zeker, maar.. op de meeste motorjachten is het schroefraam te klein om een Autoprop te plaatsen. Dat is heel jammer, want juist ook op motorjachten is het zeer waardevol als je op kruissnelheid veel stiller, sneller en zuiniger kunt varen.
Op een motorjacht niet. Op een zeiljacht helaas wel, tenminste als u zeilend de bladen van de Autoprop in de vaanstand wil houden. Een mechanische keerkoppeling, die in de vooruit staat, blokkeert de schroefas voldoende om de Autoprop in vaanstand te houden. Bij een hydraulische keerkoppeling valt de druk weg als de motor uitgezet wordt. De schroefas kan dan vrij draaien en de Autoprop zal ook mee gaan draaien en daarmee weerstand leveren. Geweldig om stroom mee op te wekken voor een elektromotor, maar niet om maximaal snel te zeilen.
Omdat de bladen steeds optimaal willen presteren, is het nodig één van de twee bepalende krachten weg te nemen. Onder zeil stroomt het water nog steeds, dus moet de schroefas stilgezet worden.
Weinig. Normaal onderhoud bestaat uit het tijdig vervangen van de anode en het bijvetten van de lagers wanneer de boot het water uit gaat. Hiervoor wordt bij de Autoprop een vetnippel meegeleverd.
Het benodigde vet is eenvoudig watervast lithium vet, verkrijgbaar in de reguliere watersportwinkel of bij Bomarine te bestellen.
Een groot voordeel van de Autoprop is dat de lagers van de bladen te vervangen zijn. Dit is, afhankelijk van het gebruik, nodig na ruwweg tussen de 800 en 1600 motoruren. U kunt zelf de lagers vervangen met een revisieset, maar wij raden aan om dit voor een kleine meerprijs door fabrikant Bruntons te laten doen, daar zij de ervaring, gereedschappen en machines hebben om de Autoprop weer als nieuw te retourneren.
Mits normaal onderhouden en met tijdig vervangen lagers, is de levensduur van de Autoprop 2-5 maal zo lang als die van alle andere schroeven die vertandingen hebben. Wij komen nog regelmatig werkende Autoprops van 25 jaar of ouder tegen bij onze klanten!