Diverse testen

Getest in de meest uiteenlopende omstandigheden, zijn de voordelen van de Autoprop voor toerjachten onovertroffen. Zie ook de tests in ‘Segeln’ en ‘Voile Magazine’. In beide tests krijgt de Autoprop de hoogste scores en een warme aanbeveling.

Wat onze klanten zeggen over de Autoprop

3 vaarseizoen en 5000nm na het vervangen van de propeller op ons Oyster 53 zeiljacht ben ik nog steeds bijna dagelijks blij met de keuze van toen voor de Autoprop. De voorgaande Maxprop functioneerde goed, maar deed mij regelmatig twijfelen aan het vermogen van de motor, met name tijdens het manoeuvreren in krappe marina’s. De Autoprop komt altijd snel op toeren, heeft een seconde nodig om “grip” te krijgen en levert dan op een betrouwbare manier zijn vermogen. Behalve in krappe marina’s geldt dit overigens ook voor het op open water ’tegen de wind en golven invaren’; het toerental blijft ondanks het paaltjes pikken constant en de boot blijft beter op snelheid. De grootste verbetering echter blijkt het aanmerkelijk lagere toerental tijdens het motorvaren te zijn. Om de cruise-snelheid van 6 kts vast te houden is het toerental van 2300 rpm tijdens het Maxprop tijdperk nu gezakt naar 1800 a 1900 rpm. Dit is niet alleen stiller, maar geeft ook een aanmerkelijke verbetering van het brandstofverbruik. Als bonus is nu ook motorsailen een reële optie en heel welkom in het soms wind-arme Middellandse-Zee-gebied.

M. Hendriks

Ik heb een North Beach 24, een zeewaardig kielmidzwaard zeiljachtje van 7.35 m lang met daarin een inbouw Yanmar 2YM15. Voor haar lengte is de boot relatief zwaar: ze heeft een aanbevolen waterverplaatsing van maximaal 3500 kg. De eerste eigenaar leek de standaard 9 pk motor wat te zwak en hij heeft deze direct laten vervangen door een 15 pk motor. Hij heeft echter de originele schroef, een vaste tweebladsschroef van 13 inch, laten zitten. Ik had het idee dat met een andere schroef misschien wat extra snelheid en kracht  gewonnen kon worden. Na eigen onderzoek en na advies van Bomarine ben ik uitgekomen op een tweeblads autoprop. In het voorjaar heb ik de schroef zelf gemonteerd. Met behulp van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing ging dat zonder problemen.

Ik heb nu een aantal maanden met de Autoprop gevaren. De resultaten zijn zeer positief.  Ik merk bij het manoeuvreren op de motor dat er zowel in de voor- als in de achteruit nauwelijks wielwerking is. De boot reageert veel sneller op het gas doordat er direct meer vermogen beschikbaar is. Van de tijd die het ‘uitklappen’ van de schroefbladen nodig zou hebben, merk ik niets. Het manoeuvreren is hierdoor een stuk makkelijker geworden.
De snelheid op de motor is duidelijk toegenomen: voorheen voer ik bij een maximaal toerental van 4000 toeren rond de 6 knopen. Nu vaar ik bij 2800 toeren ruim boven de 6 knopen. Tijdens het zeilen is de snelheid eveneens merkbaar toegenomen. Ik kan voor het eerst redelijk meekomen met schepen van meer dan 30 voet. Zelfs bij weinig wind merk ik dat de boot harder vaart. Ook bij het motorzeilen is er duidelijk meer snelheid en kracht voorhanden.
Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop. Voor onze combinatie boot en motor is het een hele goede verbetering gebleken!

Bob Waage

Wij hebben sinds 1998 zo’n 80 duizend mijl afgelegd en het schip ligt momenteel in Vancouver Island/BC. Wij hebben eenmaal de lagers moeten vervangen in 2008, lagen toen in Granada en hadden de lagers binnen een week aan boord vanuit New York. Hoefden alleen de scheepsnaam op te geven en de computer gaf alle details van de schroef, een  perfecte service van Autoprop. Wij doen veel motorsailing waarvoor deze schroef erg geschikt is. Met weinig toeren een leuke snelheid. Met manoeuvreren altijd het gevoel dat ik het schip onder controle heb, zeker met het volle vermogen achteruit. Na zoveel mijlen is de schroef nog altijd in perfecte conditie staat. Wij zijn te volgen op www.talagoa.nl Conclusie : Zou geen andere schroef willen.

De heer Waldy Finke

Wij zijn in het bezit van een Jeanneau S.O. 36.2 en hebben in maart 2010 de Autoprop 3-blads 394 mm schroef gemonteerd. Wij varen hier tot volle tevredenheid mee. Beide voordelen van de schroef komen tot volle uiting. Tijdens het zeilen met een zwakke tot matige wind een winst in snelheid van 1 tot 2 knopen en tijdens het motorzeilen een aanmerkelijk lager toerental. Op de weg naar Engeland tijdens de nachtelijke uren als de wind bijna wegvalt, staat de motor bij met slechts 1500 rpm, om toch een redelijke voortgang te hebben. Voorheen draaide de motor ca 2500 rpm. Dit resulteert in minder geluid en trilling (goed voor de nachtrust) als ook een lager brandstof verbruik.

De heer Willem Tuk

Vaar nu 15 jaar met de Autoprop, tot genoegen. De schroef geeft voldoende en direct vermogen als de motor in het werk wordt gezet. Bij achteruitvaren is er geen verschil in vermogen t.o.v. vooruitvaren. Af en toe moeten de lagers worden bijgesteld en/of vervangen. Dit is een eenvoudig karweitje, dat echter alleen op de kant kant worden uitgevoerd. Dit is het geval bij mijn Autoprop, mogelijk,dat dit bij de nieuwere modellen veranderd is.

De heer Frans Abeln

De CHINOOK is een fantastisch schip, maar had 1 groot nadeel: achteruit varen op de motor was een ramp! Het wiel effect was gigantisch. Het probleem was ook dat het niet voorspelbaar was wat de boot ging doen. We hadden destijds een 3 blads klapschroef en het duurde veel te lang voor de boot achteruit snelheid maakte en deze bleef daardoor lang onbestuurbaar.

In april 2009 hebben we een Autoprop H5-430MM 3 blads gekocht op aanraden van Bojan. Het resultaat was verbluffend! We zijn nu in staat om fatsoenlijk bestuurbaar achteruit te varen. De Autoprop brengt het schip heel snel op snelheid zodat het roer snel gaat werken. De Autoprop werkt zowel achteruit als vooruit geweldig! Bovendien vaar je harder bij een lager toerental. Eerst 6kn bij 2200 t/m, nu 6kn bij 2000 t/m bij vlakke windstille omstandigheden.
Kortom de Autoprop een aanrader!

De heer D. de Vries

Dag Bojan,

Ik heb volgens mij nog nooit geschreven of de autoprop ons bevalt of niet – het antwoord is zeer zeker. De Allures vaart met name met wind mee of motorzeilend duidelijk sneller op de motor maar heeft ook veel meer “punch” om tegen stroom en golven in te varen. Het scheelt onder neutrale omstandigheden ongeveer een half tot 1 knoop en met wind mee of tegen meer. Het enige nadeel is dat hij bij bepaalde toerentallen en onder bepaalde omstandigheden wel eens wat vibratie kan geven maar dat is snel weg als je het toerental iets verandert. Wat verder opvalt is dat de boot met deze schroef (als je tenminste gewend bent om wat meer gas te geven) erg goed manoeuvreert. Kortom, prima schroef.

De heer Hylke S.

Vandaag hebben we voor het eerst met de nieuwe autoprop gevaren. We hebben geconstateerd dat de voorwaartse snelheid onder motor behoorlijk verbeterd is (+/- 1 knoop bij gelijk RPM). Ook het remmen is sterk verbeterd. Het opzij bewegen bij achteruit varen is eveneens verminderd. Wat ik op dit moment betreffende het zeilen kan zeggen is het volgende: Dat we  tijdens het zeilen de motor in zijn vooruit moeten zetten, ervaren we als een klein nadeel omdat dit soms ook betekend dat de motor in zijn vooruit gestart moet worden (omdat hij niet in zijn vrij-stand te krijgen is). De snelheid onder zeil is maar een klein beetje toegenomen, ik denk minder dan 0,5 knoop. Dit is waarschijnlijk te verklaren uit het feit dat we vroeger een vaste twee-blad schroef hadden die meedraaide en nu een stilstaande 3- blad autoprop. Dat de schroefas nu niet meer draait vinden we een groot voordeel. In ieder geval hebben we geen last van trillingen of vreemde geluiden met de motor aan.  Kortom we zijn tot dusver erg tevreden met onze aankoop.

De heer M. Beitler

Awesome! The only word that describes your Autoprop propeller which I have just fitted to my Hallberg Rassy 36. All you say in your leaflet is treu. I have found the following improvements against the Hallberg Rassy standard fitted 15″ 3-blade propeller:
a) going astern is now without much in the way of propwalk, at least 50% easier
b) Reduction in RPM. Before 2400 RPM will give 6,5 knots, now 1800 RPM will give 7 knots.
c) Sailing with the propeller locked off, i.e. feathered gives about an extra knot with 20 knots of wind which is fantastic
d) Motor sailing with the engine at 1000 RPM gives also at least an extra knot.
Many thanks for a fantastic British product.

Mr. John G. Whitlow

De bevestiging heb ik zelf gedaan, begonnen met het verwijderen van de vaste schroef middels een grote poelietrekker en een plank onder de schroef naar de grond. Vervolgens de autoprop op de as geschoven en met de moer vastgezet en geborgd. Tenslotte de anode geplaatst. Zeer eenvoudige montage!
Vaareigenschappen: De testresultaten laten in praktijk het gewenste resultaat zien: onder zeil een forse toename van de snelheid en op de motor een hogere snelheid bij de 2500 toeren die ik normaal vaar. De extra kracht achteruit is ook goed merkbaar en zeer handig gebleken bij het aanleggen in een storm al achteruit varend.

Het draaien van de schroefbladen is vooral bij lagere snelheden merkbaar; ga je van een lage snelheid onder zeil naar een lage snelheid op de motor dan is er een schok te voelen van de bladen die in positie komen. Bij snel schakelen voorwaarts / achterwaarts bij bijv manoeuvreren in de haven is dit overigens niet het geval.

De samenwerking met Bomarine ervaar ik als zeer plezierig; een duidelijke informatieverstrekking, snelle respons op vragen zowel telefonisch als per mail en goede monitoring van het aflevertraject.

Conclusie: De Autoprop is een zeer goed product waar ik uiterst tevreden over ben.

De heer J. Preseun

Since purchasing an AUTOPROP, I have been more than satisfied with its performance. Against a 12- to 15-knot wind and 1 to 3 foot waves, we had averaged 6.7 knots at 2050 to 2150 rpms over a distance of 25 nautical miles. The Autoprop performs superbly while motorsailing, with reductions of 200 to 400 rpms in light wind while maintaining 7 knots. All in all, the Autoprop is the most satisfying performance investment I have made in over 30 years of sailing.

Gerald Derus, WI

I had hoped for a top-speed gain of 1 to 1.5 knots from 6.2 to 7. Much to my surprise, when I glanced at the knot meter, it registered 8 and continued to climb to 8.5. It is truly amazing that two 18-hp diesels can now push a 13,000-pound vessel at 8.5 knots at 2500 rpm! Prior to installing the AUTOPROP, I had seriously considered new 27-horse motors. Results of the AUTOPROP were seven days of motoring from Norfolk to Charleston on less than 120 gallons of fuel!

Eric Nord, MD

The AUTOPROP has performed wonderfully. Hirta is a knot faster under power at economical cruising rpms, and that’s only a bonus. Our original intention was to alleviate the drag put on her by a 19-inch 3-bladed prop that had dogged her under sail for years. That effort was completely successful. Her speed has been transformed so that she is sailing as she was originally intended for the first time since an auxiliary engine was installed in 1930. We are now sustaining speeds for long periods which previously were only touched briefly on the surge, and Hirta sings for joy now that she has been relieved of her heavy burden! This has been achieved with no shaft vibration whatsoever. In 13 years of owning Hirta, nothing we have done has had so dramatic an effect on her.

Tom Cunliffe, England

My wife and I have cruised over 1400 miles during the season, and I am pleased to say that our new AUTOPROP has lived up fully to our expectations. For starters, we have experienced an increase in speed of an average .75 knots. In lighter airs, again, there has been a distinct improvement, not only in pointing higher to the wind, but in the improved performance through the water putting us well on par with some of the lighter displacement cruisers, where in the past we have been left well behind. Take-up to full power is much faster and smoother. Maximum speed of 6.5 knots is achieved quickly. We find a considerable improvement in reverse speed, power and stopping in forward motion. We have also obtained a significant decrease in fuel consumption while under power. While on the hard, much to our pleasure, we discovered our AUTOPROP had remained perfectly clean. I have suggested to my wife we should extract the propeller during the off season and mount it on the mantle shelf for all to admire! Overall, our cruising has been outstanding, largely due to the installation of our Autoprop.

David Fenwick, England

At an engine speed of 3000 rpm and an indicated boat speed of 6.5 knots, the swim platform was about one inch awash. At the constant top speed of 3300 rpm, the throttle lever was at its limit. I frequently find others who are interested in the performance of the Autoprop and want further information about it. The most impressive inquiries are from others standing dockside when we return Silver Dolphin to her slip, stern to the dock, asking, “How does she back so well?”

Larry Cross, CT.

I have used my 16 inch AUTOPROP for one year and have had spectacular results. The thrust at low boat speed is almost double and at hull speed I am using 400 rpm’s less. At one point I had not had the prop cleaned for 2 months. It was totally covered with barnacles, the bearings however remained clear and there was no impairment of function due to my neglect.

Karl E. Geis, TX

I cannot tell you how pleased I am with the performance of my new AUTOPROP. I have gone the entire route form three-blade fixed to three-blade feathering and then to the AUTOPROP. With all the other props my two problems were motoring into a head sea and reversing. My boat is heavy with full sections forward and a lot of freeboard. When motoring into a head sea and wind, the best speed I could achieve was around 4 knots. With my Autoprop I can now motor into any weather at 6 knots. When reversing, my boat always went in a circle to the left. I could never get enough way-on to get steerage, and reversing off a lee dock was a nightmare. With my Autoprop I have steerage immediately, and it makes me look quite skilled. An added bonus is that I do a lot of motoring at 1500 revs. At these revs I can run my refrigeration, my watermaker and charge my batteries. With my other propellers my speed was 6.2 knots, with my AUTOPROP it is 7.2, an increase of nearly 20%.

Les Isgur, CA

Probably the best purchase I have made in 30 yrs of sailing. Reduced fuel consumption, one knot faster under sail & lower RPM. What else could you want.

Mr. Hayward, NJ.

I am very satisfied with my AUTOPROP. Others frequently ask me about the performance. The most impressive inquiry is from others who watch in awe as I back Silver Dolphin into my slip and stop her.

Mr. Cross, CT